Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Två nya album med Oded Tzur och Giovanni Guidi

Oded Tzur (tenorsaxofon), Nitai Hershkovits (piano), Petros Klampanis (kontrabas), Cyrano Almeida (trummor)

–

Giovanni Guidi: A New Day  (ECM/Naxos). Speltid: 44’01.

Giovanni Guidi (piano), James Brandon Lewis (tenorsaxofon), Thomas Morgan (kontrabas) och João Lobo (trummor)

Release: 12 juli 2024

–

Här har vi två nya album med karaktäristisk ”ECM-jazz”. Tenorsaxofonisten Oded Tzur är tillbaka med sin kvartett som nu fått en ny trumslagare i Cyrano Almeida, och pianisten Giovanni Guidi har utökat sin trio med tenorsaxofonisten James Brandon Lewis sedan City of Broken Dreams – eller om man vill säga att han bantat sin kvintett sedan suveräna Avec le temps.

Oded Tzurs My Prophet kändes först som ett litet steg tillbaka efter albumet Izabela, där jag tyckte att kvartetten vågade mer. Men förnyad lyssning visade att det var ett förhastat omdöme. Det här albumet växer och öppnar nya dimensioner. Tzur lockar egna klanger ur saxofonen och Nitai Hershkovits glänser på piano. Bakom det vackert melodiösa lurar en lågmäld intensitet som kan växa till rasande styrka.

Giovanni Guidis förra album, Avec le temps, var helt underbart och A New Day går sannerligen inte av för hackor det heller. Guidi är en utsökt pianolyriker som kan skapa dagdrömsstämningar utan att bli konturlös och smeka fram de vackraste melodier utan att bli menlös. Kvartetten har också en förunderlig förmåga att låta det folkviseenkla omärkligt glida över i ett slags lågmäld friform, där James Brandon Lewis tenorsaxofon hamnar i centrum. Pendlingen mellan det sångbart skönklingande och det modernistiskt dissonanta gör albumet både njutbart och spännande.

__________

Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.