CD: Ars moriendi av Paul Giger
Recension, Skivhyllan, Skivor, Uncategorized fredag, oktober 21st, 2022Paul Giger: ars moriendi (ECM/Naxos). Speltid: 69’08.
Paul Giger (violin, violino d’amore), Marie-Louise Dähler (cembalo, kistorgel), Pudi Lehmann (gongar, slagverk), Franz Vitzthum (counter-tenor), Carmina Quartett
Betyg:
Ars moriendi var en under medeltiden populär genre där man i ord och bild lärde ut konsten att dö, på det att man skulle få njuta himmelsk fröjd snarare än helvetisk plåga. Men förvänta er ingen domedagsmusik när den schweiziske kompositören och violinisten Paul Giger presenterar ett album med just detta namn. Det är tvärtom lågmäld och intim musik som för samman Bach, schweiziska folksånger och samtida klangliga uttryck. Här hör vi, i olika kombinationer, cembalo och kistorgel, gongar och slagverk, en violin, en stråkkvartett och en counter-tenor. Och så en violino d’amore (tänk er en violin-viola med elva strängar), som Giger låter ljuda ensam i det nästan nitton minuter långa öppningsnumret ”Guggenbergslied”, ett arrangemang av, som Giger skriver, ”en av Schweiz’ äldsta och vackraste sånger”. Om någon tycker att det hela låter som högriskprojekt så kan jag redan nu lugna vederbörande och meddela att Giger och hans medmusiker ror det hela i land på bästa tänkbara sätt. Resultatet är suggestivt och mycket vackert i sin otvungna förening av barock, folkvisa och samtida konstmusik.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion