Fyra dikter om kriget
Dixit söndag, mars 6th, 2022KRIG!
Krig!
jag är en kvinna
och
från och med idag
utnämner jag dig
till min personliga fiende
varför göra sig besvär att förklara…?
jag skapar barn
medan du dödar dem
grymt
tid!
den är förbi!
från och med nu
kommer jag att strida mot dig
svingande
mina skarpa knivar
för plastikkirurgi
i luften
som en japansk kock
som skivar
lök
i köket
tunt
väldigt tunt
tills du blir vätska
och rinner ner
från skärbrädan
från bordet
från mina ögon
då ska jag dricka dig
(ah … hur törstigt dricker jag inte dig)
som vore det fiendens blod
eller
ännu bättre
jag ska ge bort dig i små
ogenomskinliga buteljer
till kvinnorna på denna planet
ett elixir som ger
evigt liv
Jag rullar papperen på mitt bord
till formen av en änglatrumpet
och sjunger (som en operasångare)
min sista vilja för himlen –
”jag behöver inte dig evighet!
jag vill hellre leva ytterligare fem eller tio år
med en annan näsa som är mycket smalare”
VÅREN
Våren
smord spion
i kamouflage
dold
likt en tyrann
utökande sina gränser
långsamt
dag för dag
och
plötsligt
slår en blod-doftande blomma
ut på natten –
kriget
ett metalliskt schackbräde
pojkarna kolliderar och faller ned
med en skrällande duns
ytterkanten
vilar på asfalten
där under marken
omfamnar benknotorna av
fiendens soldater varandra
det är vår … vittringen av muskler
råttornas eviga rumlande
som varit med sedan världens
början
under tiden kommer pojkhorden att
flytta
lite mer norrut
och likt bisonoxarna försvinna
tiden fruktar endast gnagare
KRIGET PÅ MIN TV-SKÄRM
Jag trycker på en knapp på fjärrkontrollen
och kriget serveras
med mitt kaffe
i säng
eldgivningen avbryts snart
av en annons för en ny
sorts läppstift
och snart igen
dinglar en gasmask från en spik
likt en elefantsnabel
det är vår… och ändå
tar det blodröda likt en angripare
undan för undan över min skärm
det är en stupad soldat
det är inte en omogen frukt
under trädet
fördärvad av hagel
titta på de där löven
som svettas på grenen
som om de kämpat hela natten lång
det är midnatt … TV-n stänger av
och avbryter det metalliska skriet
från soldatens mor
jag vill tro att kriget var en film
och
att nu bakom scenen
byter krigaren om
framför en spegel
först stryker jag håret åt sidan
jag smeker med kinden
sidenet i min nya kudde
det är vår …
Jordens säsong för violer
finns det inte ett enda ord
en suck eller ett ljud
som genast skulle sätta
stopp för kriget
likt ett ord före en orgasm
som plötsligt gör slut på
kärleksakten?
men fortfarande
på min skärm
är det som i ett dagis
tiden efter lunchen
ligger soldater med barnsliga ansikten
sida vid sida i rader
under vita lakan
så rena och hermetiska
som snö
KRIGSETYD
Våren är här
först …
hör du
den trånsjuka fågelns
efterlängtade sång
liknande en välbekant balettmelodi
sedan …
bombernas falska och smaklösa
kammarmusik
– och min h-ö-r-s-e-l
förlamas av vanmakt
förmodligen är det vår
och detta är förmodligen vårens melodi
jag
snurrar runt fyra och en halv gång
på höger ben
i balettstil
tyst
och vänder ryggen till
mot världen
för att visa
min avsky
jag äcklas …
fastän det förmodligen är vår ute
och
träden
blottar sina knoppar
Dikterna är hämtade ur den armeniska poeten Sona Vans samling Libretto till öknen, som kommer ut på svenska senare i vår i översättning av Garo Hakopian/Dixie Ericson. Sona Van är en känd och mångfalt prisbelönt poet översatt till tjugotvå språk. Hon är född i Armenien 1952 men bor och verkar numera i USA. Libretto till öknen är hennes första samling på svenska. I hennes poesi finns folkmordet på armenierna 1915 med som en mörk klangbotten – en samtidshistoriens hemska och plågsamma tinnitus. Men där finns också en stark samtidskänsla och en förtvivlans humor.
Döden, eros och det sexuella våldet är allestädes närvarande i hennes diktning liksom kvinnoperspektivet och det eviga kvinnoödet i ofred. Det är kvinnor som får hem sina söner, män eller älskare i en zinkkista eller liksäckar, det är kvinnor som måste sära på låren för att avköna fiendesoldater viftande med eldvapen eller kroksablar – för att rädda livet på sig själva och barnen. Oftast förgäves. Det är kvinnor som får se spädbarnen tyna bort, bajonetteras av soldatesken eller sprängas i bitar av smarta projektiler. Det militärstrategiska utnyttjandet av kvinnokroppen för avköning av soldater och kontaminering av fiendens livmödrar fortgår som vanligt i denna värld. Nu som då. Liksom kriget.
The rest is Putin, den iskalle mördaren i Kreml.