CD: Characters on a Wall med Louis Sclavis
Recension, Skivhyllan, Skivor lördag, november 16th, 2019Louis Sclavis: Characters on a Wall (ECM/Naxos). Speltid: 43´58.
Louis Sclavis (klarinett, basklarinett), Benjamin Moussay (piano), Sarah Murcia (kontrabas), Christophe Lavergne (trummor)
Betyg:
Den franske klarinettisten Louis Sclavis har åtskilliga album bakom sig, men jag har aldrig hört honom göra ett så renodlat jazzigt som detta. Men då talar vi förstås om en modern europeisk jazz som är rätt långt ifrån den amerikanska. Dessutom en europeisk jazz med tydlig fransk accent. Här finns den där verlaineskt drömska melodiska melankolin där det regnar i mitt hjärta som det regnar över staden – men där det sorgsna samtidigt är av det där slaget att man gärna dröjer i det med en känsla av behag. ”L’heure Pasolini”, som inleder albumet, rymmer även avsnitt som när som helst skulle kunna dyka upp i en fransk film av till exempel Jean-Pierre Jeunet (han med Amélie från Montmartre).
Titeln Characters on a Wall förklaras av att Sclavis har utgått från bilder av vännen Ernest Pignon-Ernest, muralmålningar av människor på oväntade platser. En av dem föreställer för övrigt Verlaines vän, och mer än så, Rimbaud. Men Sclavis är noga med att påpeka att hans musik inte är något försök att musikaliskt beskriva konstverken. De utgör snarare ett slags utgångspunkter för Sclavis egen konstnärliga process. Hur som helst kan man lyssna på skivan utan att känna något som helst behov av att se bilderna också. Det rör sig om stämningsmättad musik där Sclavis (bas)klarinett naturligtvis starkt bidrar till den speciella klangbilden. Men det är ändå kvartetten som helhet som är viktigast.
Det är lätt att fångas av och glida in i den atmosfär som albumet förmedlar.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion