DVD: Pablo
Film & TV, Recension, Videohyllan torsdag, juni 5th, 2014Pablo
Regi: Richard Goldgewicht, 2012
Medverkande: Pablo Ferro, Anjelica Houston, Jon Voight, Jeff Bridges mfl.
Längd: 90 min
Distribution: Njuta films
Filmen, dvdns omslagstext, de recensioner jag läst – alla börjar på samma sätt: ”Du kanske inte har hört talas om Pablo Ferro men du kan mycket väl vara en beundrare utan att veta om det”. Inte ens inbitna filmnördar känner till honom. Anledningen är att hans storhet rör ett mycket smalt område – filmernas förtexter. Pablo Ferro har massor av konkurrens när det gäller detta. Det görs massor av filmer – spelfilmer, dokumentärer, tvprogram med mera – alla har de förtexter (och/eller eftertexter. Och trots att detta är ett område som jag nördigt nog har intresserat mig för kan jag inte nämna en enda favorit.
Att designa förtexter är viktigt och nödvändigt, de kan verkligen liksom filmmusiken påverka hur en film uppfattas. Men det är ett otacksamt arbete – förtexterna flimrar snabbt förbi och dokumenteras eller diskuteras inte.
Pablo Ferro var en stilbildare i branschen. Han började som serietecknare hos Marvel Comics och arbetade senare också med reklamfilm och trailers. Även på de områdena var han betydelsefull. Hans konstnärliga stil sammanfattar i hög grad 1960-talet. Det gjorde också hans hippieartade livsstil. Mest känd är han antagligen (om nu någon alls känner till honom) för de originella förtexterna till Stanley Kubricks film Dr Strangelove (1964). Han arbetade också mycket tillsammans med Hal Ashby som till exempel gjorde filmerna Harold and Maude och Välkommen mr Chance.
Filmen om Pablo Ferro är gjord av Richard Goldgewicht. Det är en vild blandning – i Ferros anda – av bildcollage, split screen, dokumentära filmsnuttar och stillbilder (ibland kraftigt manipulerade) samt många animerade avsnitt. Vem som står bakom filmens design och har ansvaret för animationerna är svårt att lista ut. Förtexter och eftertexter är svårtolkade, på dvd-omslaget står inte ett ord om något sådant – inte ens regissören är nämnd. Kanske är det en man som heter Howard Simpson, kanske är Pablo Ferro själv inblandad.
Mystiken och blandningen av foto och animation är bara ett par av likheterna mellan denna film och Searching for Sugar Man av Malik Bendjelloul. Också det bortglömda geniet som framkallas på filmduken har de gemensamt. Filmerna
har så många paralleller att jag misstänkte plagiat. Men det visade sig att de är gjorda nästan exakt samtidigt så det verkar inte som om den ena har påverkat den andra. Deras gemensamma stil ligger väl helt enkelt i tiden.
Pablo är en rolig och informativ film. Efter att ha sett den kommer tittaren definitivt ha ökad uppmärksamhet på filmförtexter. I alla fall ett tag.
—
Peter Ekström tillhör Kulturdelens redaktion