Mer beröm för Amadeus
Kulturbloggen lördag, oktober 15th, 2011Efter premiären på Amadeus i Örebro skrev vi att Länsteatern kunde glädja sig åt sig åt entusiastiska recensioner inte bara av Sten Wistrand här i Kulturdelen utan också av Agneta W Rosendal i Riksteaterns nättidskrift Nummer och av Inger Hullberg i Nerikes Allehanda. Något mer reserverad var Martin Dyfverman i Radio P4 Örebros Kulturspaning. Sedan dess har ytterligare en lokal recension publicerats, nämligen Gunilla Säwenmyrs i Örebroar’n. Även där flödar berömmet. Det talas om ”en färgsprakande föreställning” med ”en känslig avvägning mellan hysteriskt roligt och djup ångest” och recensenten konstaterar att hon ”har inte tråkigt en enda sekund”.
Den misstänksamme kanske muttrar något om lokalpatriotism. Men då skall man läsa Lars Ring i Svenska Dagbladet! Där konstateras att ”Örebro länsteater har en suveränt musikalisk teatertrupp” och att ”Nour El Refai gör en suverän Amadeus”. Men främst prisas ändå ensembleverket: ”alla lyser och sjunger som änglar” och till sist blir Ring lyrisk och avrundar recensionen med att och musiken ”lyfter från den gamla teaterladan mot hösthimlen som en oemotståndlig sång”.
En av våra läsare tipsar om ytterligare en recension, nämligen den i Nya Wermlands-Tidningen. Benny Abrahamsson snålar inte med berömmet av både det ena och det andra: ”Men allra starkast lyser Linus Lindman som Salieri. Lindman lyfter fram såväl det inställsamt lismande som ett demoniskt raseri med samma bravur. Denne Salieri är furiös när han rasar mot Gud och visar också en avgrundsdjup tomhet eller snarare bitterhet när han slutligen utser sig själv till medelmåttornas skyddshelgon och lovar förlåta alla medelmåttor som vänder sig till honom.”