Länsteatern vågar och vill 2011/2012
Kulturpoden onsdag, augusti 31st, 2011Länsteaterns träff på tisdagen (30/8) med medier och abonnenter inför det nya spelåret startade bra och gick från klarhet till klarhet. Teaterchefen Måns Lagerlöf tog gästskaran med sig till kostymateljén där arbetsglädje och flitens lampa brinner i kapp.. Undra på det Peter Shaffers överdådiga Amadeus med premiär första oktober i regi av Alexander Öberg är en kostymörs genomvåta dröm. Det är första gången som Länsteatern spelar 1700-talet. Det blir till att starta från scratch. Om jag uppfattade saken rätt så kräver Amadeus ett 70-tal kostymer. Så har äntligen ateljén införskaffat en knappslagningsmaskin fick vi veta.
Vi fick ta en tjuvtitt på de kostymer som ska säljas på en auktion på lördagens öppet hus-evenemang. (3/9). De är alla hämtade ur teaterns förråd och har scenvana. Intäkterna ska gå till att hjälpa offren för svälten på Afrikas horn. Länsborna borde gå man ur hus. Publiken får dessutom följa med in bakom kulisserna och bekanta sig med teatermaskineriet och det hantverk som behövs för scenisk gestaltning. På den nya sidoscenen Nya China bjuder Malin Berg och David Carmel clownimprovisationer. Tro mig det är något alldeles extra. De spelar tillsammans med musikern Christer Christensson i Alkohjulet – en clownföreställning ämnad för årskurs och 8-9 med premiär 14 september. I regi av Gunilla Orvelius. Den berättar hur det är att växa upp med en förälder som är alkoholist. (Klicka på ljudfilen nedan för att höra en intervju med David Carmel.)
Det bjuds givetvis smakprov ur kommande repertoaren. Och så kan man bli skensjuk med de hiskligaste bölder och sår genom att besöka maskavdelningens tält. Det finns nog plats för överraskningar också.
– Vi har en säsong bakom oss som vi är stolta över och som gick väldig bra. Med många nyheter som abonnemang och med en ständigt stigande ström av publik. Vi pratar med vår publik på ett annat sätt och det svarar. Det är jättekul. Vi kastar oss därför in i nästa spelår med en stor portion självförtroende, sa Lagerlöf när han äntrat Gamla Teaterns scen för att presentera det nya spelårets produktioner
Det känns i luften och i anslaget. Verkligen välgörande och det behövs för Länsteatern vågar spela ännu mer teater kommande säsong.
– Så mycket teater att jag inte begriper hur vi ska hinna med.
Han pekade på att Länsteatern är en av Sveriges mindre men att det ingalunda märks på utbudet.
Dessutom öppnas en ny teaterscen, nämligen Nya China. Den före detta biografen på Storgatan får åter härbärgera en förväntansfull publik. En efterlängtad och nödvändig sidoscen som ger goda spelbetingelser för fler genrer inom teaterkonsten. Gamla godingar som Blå Måndag hör självklart hemma där. Det finns också nyheter som Made in China där ramen är kabaréns och där scen- och spelsugna får möjlighet att ta plats bland proffsen och göra sin grej. Konceptet har en lokal klon Made in Länet där ensemblen bjuder in sig till bygdegårdar och ger lokala förmågor chansen. I Klubb Bubbla får estradpoesin och spoken word sin hemvist.
Måns Lagerlöf lyfte särskilt fram att med nya China får barn- och ungdomsteatern sin egen scen. Det är bra att Martin Mutter får både konkurrens och hjälp att hålla teatertraditionen vid liv. Men det kräver också att skolorna verkligen ser till att eleverna får möjlighet att gå på föreställningarna. Det har varit si och så med det tidigare. I sammanhanget får man inte glömma bort Nya Teatern som länge spelat en viktig roll i Örebros teaterliv.
Mycket kretsar just nu kring storsatsningen Amadeus. Lagerlöf talade kärleksfullt om Hanna Cecilia Lindkvists nästan färdiga scenografi. Som smyger sig in i Gamla Teaterns egen scenform som en smekning.
-Ett slags kärlekshandling till teatern – och den här teatern. I den här föreställningen finns allt som gör att man blir förälskad i teatern.
Passionen anas plötslig bakom teaterchefens coola yta.
Eventuella teaterskeptiker i bekantskapskretsen kan man ta med på Amadeus. Då blir de fast tror han.
Spelåret har temat ”roller” som tar spjärn mot förra årets tema ”företagsamhet”. Det blev ju med nödvändighet rätt gubbigt eftersom männen härskar i företagsvärlden.
-Scenen är en metafor för livet och vi tänker inte ofta på att teaterns ord används i det vanliga livet. Ett sånt ord är roll som kan kopplas till könsroll. Teatern är sig själv en beskrivning av fenomenet roll.
Lagerlöf menar att teaterkonsten är bra på demaskera sociala roller och roller överhuvudtaget. Man föds ju inte som man eller kvinna. Det är livet och kulturen som skriver rollerna som vi tilldelas- eller väljer.
Rolltemat med betoning på könsroll laddas och profileras genom att Mozart spelas av komikern och skådespelaren Nour El Refai med hög profil i medievärlden. Populär, kontroversiell och rasande uttrycksfull. Ett spännande val. (Klicka nedan på ljudfilen för att lyssna på ett samtal med henne, regissören Alexander Öberg, och Linus Lindman som gör Antonio Salieri)
Förutom Amadeus ser jag speciellt fram mot Ur vulkanens mun baserad på Helena von Zweigbergks roman med samma namn. En föreställning som ingår i samarbetet med Riksteatern med premiär i januari nästa år. Sanna Krepper spelar mot Anders Hambraeus. Krepper är också delaktig i dramatiseringen.
Hon är knuten till Stadsteatern men var på plats.
– Det handlar om ett äktenskap i kris och en resa till Sicilien. En vanlig relation en vanlig familj som har det ganska bra på ytan. Men…
Norén light, sammanfattar hon. Ett tvåsamt vulkanutbrott med djupa dalar och höga höjder. Med stark igenkänningsfaktor för dem som är i riskzonen för 40-årsstrecket där coola pysar och sländor med strålande framtidsutsikter förvandlas till misantropiska medelåldringar, som, knappt anställningsbara , ångestfyllt mumlande ”var det inte mer än så här, vacklar omkring i tillvaron. Både Lagerlöf och Krebber är på väg att bli ”förtisar” framgick det.
Ingen livsroll är så svårspelad och ångestskapande som den åldrande människan i det globala senkapitalistiska mediesamhället. Och ingenstans åskådliggörs smärtpunkterna i vardagslivet, slocknande livslögner och den gäckande lyckojakten så tydligt som i kärnfamiljen. På en gång ideal och ett könsrollernas privata slagfält där kärleken krasar och krisar och ständigt kräver nya inhoppare i parleken… Ett stoff där bara teatern kan komma riktigt drabbande nära verkligheten. Den kan skära ens livslögner i strimlor.
Just nu sitter Camilla Blomkvist och skriver på Syrror som har premiär i februari nästa år. Hon ska med dramatikerns rätt gestalta vad som händer på Usö. Länets största arbetsplats där dödens skugga hela tiden är närvarande. Där finns yrken som sällan gestaltas i seriös dramatik konstaterade Lagerlöf.
Nästa år blir det också en världspremiär närmare bestämt den femte maj. Då spelas Fame visukalen, en musikal på teckenspråk. Ett gigantiskt teaterprojekt, Lagerlöfs ordval, med många inblandade som Tyst Teater. Kanske det största någonsin. En satsning som känns rätt, Örebro är ju Europas teckenspråkshuvudstad.
Det är svårt att föreställa sig en visukal men vi fick hjälp på traven. Teckenspråksartisten Helena Wästborn tolkade balladen Curly Sue – och publiken jublade. Vilket expressivt och smidigt kroppsspråk.
Vad därutöver är besök Länsteaterns hemsida.
Dixie Ericson är medlem av redaktionen
[audio:http://www.kulturdelen.com/wp-content/uploads/2011/08/20110830-1056491.mp3|titles=20110830 105649]David Carmel
[audio:http://www.kulturdelen.com/wp-content/uploads/2011/08/20110830-1120225.mp3|titles=20110830 112022]Amadeus