Essä: Snöns historia
Bokhyllan, Facklitteratur, Recension söndag, februari 9th, 2020Snöns historia
Mats Ekdahl
Carlssons bokförlag, 304 sid.
—
Mats Ekdahl har en gedigen erfarenhet som journalist. Han har bland annat varit chefredaktör för Läkartidningen, Tidningen Vi, Resumé och Arbetet. En intressant mix som vittnar om en genuin nyfikenhet på nya arbetsuppgifter. Han är den borne Redaktören och har för övrigt gett ut en bok i just det ämnet: Tidningsmakarna – skapandets filosofi – En bok om redaktörskapets hemligheter (1996). Med boken Ägget (2018) gav han sig in i genre som avsatt åtskilliga framgångsrika böcker. Man tar ett ämne – ”salt”, eller ”torsk” eller ”papper” och sedan kan man vända och vrida på ämnet, göra historiska nedslag, ta upp hur det hanteras i litteraturen, ja, friheten är närmast oändlig. Och det hela har som sagt avsatt flera intressanta böcker. Nu har Ekdahl fortsatt denna lustfyllda inventering med en ny bok: Snöns historia (2019).
Han är själv sedan tidig ungdom en hängiven skidåkare och rör sig ledigt i egna men framför allt andras skidspår. Men som genren inbjuder till så är det eleganta hopp mellan olika ämnen. Här får vi till exempel berättelsen om när konstnären Claude Monet tar sig till Norge för att fånga snön på sina målardukar men hamnar i skaparkris.
Skidentusiasten Hemingway är självklart med och författare som intresserat sig för snö och inte minst skidåkning finns det gott om. Ulf Lundell med boktiteln Vinter i paradiset, talar för sig själv. Till slut känner Lundell sig tvungen att lämna Åre i Jämtland, skidåkningen håller helt på att ta över. Snön faller och vi med den är som bekant en av hans mest kända låtar.
John le Carré var så bra utförsåkare att han hoppades kunna platsa i Englands OS-trupp 1952. En dubbel hjärnskakning satte dock stopp för det.
Det finns ett grundackord i hela denna berättelse och det är den ekologiska kris som jordklotets smältande snö försatt mänskligheten i.
”Ren och oskuldsfull snö, tom som ett oskrivet blad, finns bara i litteraturen, påminner författaren Lars Gustafsson oss om”, skriver Ekdahl och berättar om sitt besök vid isfjorden i Diskobukten på Grönland. ”Ilulissatglaciärens isras förebådar vad som är på gång. Tiotusentals isberg lämnar varje år Grönlands glaciärer och antalet ökar allteftersom den globala uppvärmningen fortsätter. Smältvattnet från Grönland påverkar även havsströmmarnas riktning, och detta påverkar i sin tur vädret över hela världen.”
Flera avsnitt i boken ägnas åt olika polarforskare som gett sig i kamp med vädrets makter – och med snön. Många av dem bar också på ett tidigt medvetande om den ekologiska balans som krävs för jordklotets överlevnad.
Intresset för polarforskarna delar Ekdahl med författaren Doris Lessing. När hon ”skrev sin roman om planeten Sirius som handlar om en planet som fryser ihjäl kändes det för henne som om snön och isen och kylan trängde in i henne själv och gjorde hennes tankeverksamhet långsam.”
Ljudet av snö får ett eget kapitel med intressanta iakttagelser hur detta behandlats i både litteratur och film. När filmregissören Michael Ritchie gjorde filmen Downhill Racer med Robert Redford som störtloppsåkare, arbetade man medvetet med just ljudet.
”Vi var tvungna att tänka ut skidljuden i olika mönster för att undvika en monotoni från den ena tävlingen till den andra. Till exempel måste ett störtlopp under en kall och solig dag låta annorlunda jämfört med om det körs en snöig dag.”
Ja, så där kan man hålla på och plocka fascinerande och roande iakttagelser som hela tiden vrider sig kring bokens huvudtema ”Snöns historia”.
Det bestående intrycket är att Ekdahl tagit ett intressant och underhållande historiskt grepp på det som samtidigt är mänsklighetens nuvarande ödesfråga – hur vi genom vår livsföring påverkar klimatet så till den grad att det hotar vår överlevnad.
—
Dick Schyberg, kulturjournalist. 1999-2013 redaktör för tidningen Tecknaren.