CD: E.S.T. Symphony
Recension, Skivhyllan, Skivor tisdag, oktober 25th, 2016E.S.T. Symphony (ACT/Naxos). Speltid: 77’46.
Dan Berglund (bas), Magnus Öström (trummor), Iiro Rantala (piano), Marius Neset (saxofon), Verneri Pohjola (trumpet), Johan Lindström (pedal steel), Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Hans Ek (dirigent)
Betyg:
–
Esbjörn Svensson Trio, alias E.S.T., är troligen Sveriges internationellt mest framgångsrika jazzband genom tiderna. Men 2008 fick sagan sitt tragiska slut när Esbjörn Svensson omkom i en dykningsolycka. Trions besättning var den klassiska – piano, bas och trummor – men man tänjde på de traditionella jazzgränserna och drog sig inte för mer rockiga tongångar. Den som haft lyckan att höra trion i konsertsammanhang vet också att E.S.T. var ett liveband utöver det vanliga; studioinspelningarna, hur bra de än var, lyckades aldrig alstra riktigt samma energi.
Jag måste erkänna att jag är misstrogen mot projekt där jazz eller rock ska anpassas efter något slags klassiska mallar. Det brukar aldrig bli speciellt bra. Så när jag fick albumet E.S.T. Symphony i min hand var väl inte förväntningarna på topp. Och den lite storvulna inledningen förstärkte min misstänksamhet. Men sedan blir det klart bättre – och till sist måste jag erkänna att albumet i sin genre är riktigt bra. Hans Eks orkesterarrangemang är proffsigt och känsligt gjorda, och soloinsatserna av en rad förnämliga jazzmusiker flyter naturligt in på ett sätt som ingalunda är självklart i sådana här sammanhang. Bland solisterna måste naturligtvis Esbjörn Svenssons gamla kumpaner Dan Berglund och Magnus Öström nämnas, men Iiro Rantala och de andra övertygar i lika mån.
Sedan går det ju inte att komma ifrån att trions originalversioner av låtarna trots allt är bättre, och att tala om symfoniorkestern som en statushöjare skulle bara vara fånigt. Så riktigt vilken funktion dessa versioner fyller är lite oklart. Det hindrar inte att det rör sig om bra musik i snygg orkesterdräkt. Och det är inte att förakta.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.