CD: Teatermusik mm av Sibelius
Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor söndag, november 1st, 2015Jean Sibelius: Svanevit; Ödlan; Ett ensamt skidspår*; Grevinnans konterfej* (Naxos). Speltid: 63´34.
Riho Eklundh (recitatör)*, Turku Philharmonic Orchestra, Leif Segerstam (dirigent)
–
–
–
–
Jean Sibelius: Overture E-dur; Scène de ballet; Belsazars gästabud*; Die Speche der Vögel; Cortège; Menuetto; Processional (Naxos). Speltid: 63´01.
Pia Pajala (sopran)*, Turku Philharmonic Orchestra, Leif Segerstam (dirigent)
–
–
–
Jean Sibelius: Jedermann*; Two Serious Melodies for Violin and Orchestra˚;In memoriam (Naxos). Speltid: 72´50.
Pia Pajala (sopran)*, Tuomas Katajala (tenor)*, Nicholas Söderlund (bas)*, Cathedralis Aboensis Choir*, Mikalea Palmu (violin)˚, Turku Philharmonic Orchestra, Leif Segerstam (dirigent)
–
–
Betyg:
–
Naxos har valt att uppmärksamma årets Jean Sibelius-jubileum med en rad inspelningar av hans skådespelsmusik och diverse korta och lite ”udda” verk. Till de senare räknar jag melodramer som ”Ett ensamt skidspår” och ”Grevinnans konterfej” och musik skriven för speciella tillfällen som exempelvis en procession i tonsättarens frimurarloge.
Musik för teatern intar en rätt framträdande position i Sibelius verklista och här kommer stämningsmålaren Sibelius till sin rätt, liksom den älsklige melodikern. I flera fall lät han sammanställa konsertsviter av teatermaterialet, men Leif Segerstam och Naxos har valt att satsa på den kompletta musiken.
De mest kända verken på de här aktuella skivorna torde vara Svanevit och Belsazars gästabud. Ödlan spelas mer sällan, och riktigt sällsynt på konsert och skiva är den lika fascinerande som märkliga musiken till den medeltida moraliteten Jedermann (Spelet om Envar): nedskruvad och dämpad men med en egenartat suggestiv verkan. Det gäller inte minst sats 12 som har beteckningen ”Largo, sempre misterioso” och närmar sig tystnaden.
Att Naxos engagerat Segerstam att leda detta projekt är oerhört glädjande, då han hör till de stora Sibeliustolkarna. Tillsammans med Åbos filharmoniker lyfter han fint fram de ofta intagande melodierna och ingen kan klaga på stämningsmåleriet. Dessutom är de medverkande solisterna förträffliga. Det kan finnas en tendens till lite långsamma tempi, i alla fall om man jämför med Osmo Vänskä (BIS), men de är alltid väl avvägda och känns naturliga.
Det ligger i sakens natur när det gäller teatermusik att en del satser har lite svårare att stå på egna ben än andra, men helheten är ändå allt igenom övertygande. Genom att följa den här utgivningen kan man försäkra sig om en rad förträffliga inspelningar av såväl välkänd som mer sällan spelad Sibelius. Det är bara att slå till!
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion
Se också denna recension av den första utgåvan i serien.