CD: Fröken Elvis & GIGANTERNA
Recension, Skivhyllan, Skivor torsdag, februari 24th, 2022Fröken Elvis: Fröken Elvis & GIGANTERNA (Fröken Records). Speltid: 30’42.
Camilla Fritzén (sång, texter), Maria Olsson (trumset, slagverk, körsång), Lisa Bodelius (trombon, kontrabas,piano, dragspel,körsång), Josefin Berge (gitarr, piano, körsång), Sanna Andersson (kontrabas, ukulele, melodika, körsång)
Release: 25/2 2022
Betyg:
Efter sina personliga tolkningar av Elvis tänkte sig Fröken Elvis att man skulle fortsätta med Springsteen, Beatles och Dolly Parton. Men si, det gick inte alls det. Här var det stört omöjligt att få några rättigheter. Men skam den som ger sig. Musik äldre än 70 år är ju tillgänglig, och där finns en rad bra låtskrivare att välja bland. Tänk Bach, Beethoven, Tjajkovskij, Ravel och de andra grabbarna. Tjejerna har fått stå över. Å andra sidan är ju Fröken Elvis en ren damkvintett.
Gruppens gamla devis lyder ”musik med humor, värme, lite allvar, och en jädra massa instrument”. Den gäller även här när de tar itu med ”giganterna” – vilket de gör med finess i snygga och påhittigt omväxlande arrangemang. Det är mycket kärleksfullt respektlöst.
Här blir ”Für Elise” till ”Aldrig nöjd” i något slags klezmer-version, Bachs ”Air” blir förstås till ”Luft” medan Schuberts ”Ave Maria” förvandlas till ”Där går Maria” och handlar om en snart 82-årig dam. Tjajkovskijs svandans får ett lojt gung medan semesterdrömmarna får stegras till Bolero. Av Mozarts Nattens drottning blir en ung mor som saknar sitt liv som nattens dancing queen. Texterna är humoristiska och underfundiga men också poetiska och lite vemodiga; drömmar och förhoppningar möter vardagsverklighet i detta liv som ska levas.
Det här albumet känns lite jazzigare och mognare än den poppigare Elvis-cd:n. Det har jag inget emot, tvärtom. Och kom inte och säg något annat än att de gamla mästarna, giganterna, var ena riktiga överdängare på bra melodier!
__________
Sten Wistrand tillhör Kulturdelens redaktion.