SACD: Oceano, kammarmusik av Sebastian Fagerlund
Recension, Skivhyllan, Skivor, Uncategorized måndag, november 29th, 2021Sebastian Fagerlund: Oceano: Chamber Music. Oceano for violin, viola and cello; Fuel: six miniatures for clarinet, cello and piano, Transient Light for horn, violin, cello and piano, Sonata for clarinet and piano, Scherzic for viola and cello, String Quartet No. 1, ”Verso l’interno” (BIS/Naxos). Speltid: 70’33.
Meta4 (Minna Pensola och Antti Tikkanen violin, Atte Kilpeläinen, viola, Tomas Djupsjöbacka, cello), Christoffer Sundqvist (klarinett), Paavali Jumppanen (piano), Hervé Joulain (horn)
Betyg:
Sebastian Fagerlund tycks oförmögen att skriva något dåligt eller ens något ointressant. Att han skriver fantastisk orkestermusik har framgått av en rad album, senast Nomade från tidigare i år. Och med Höstsonaten visade han sig också vara en enastående operatonsättare. Men nu är det kammarmusik som gäller, och då kan han ju inte falla tillbaka på sin suveräna orkesterbehandling. Skivan inleds med Oceano för violin, viola och cello, och det dröjer inte länge förrän man inser att Fagerlund har lika god hand med små styrkor som med stora. Dessutom får han de tre instrumenten att klinga så fylligt och sammansatt att man efter ett tag tar fram skivkonvolutet för att kontrollera att det bara är en trio som spelar.
Fagerlunds kammarmusik är kanske inte lika emotionellt laddad som hans orkestermusik, men här finns andra kvaliteter. De olika instrumenten får träda fram som särpräglade individer samtidigt som de i tätt samspel skapar starka spänningar, väver intrikata mönster och ibland, som i Fuel, närmar sig det underhållande divertissemanget. De sex verken är skrivna mellan 2007 och 2013 och presenteras här, efter vad jag förstår, i bästa tänkbara tolkningar. Det skrivs påfallande mycket bra musik i Finland, och Sebastian Fagerlund får man bara inte missa.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.