CD: Two Roses med Avishai Cohen och Göteborgssymfonikerna
Recension, Skivhyllan, Skivor, Uncategorized fredag, april 16th, 2021Avishai Cohen: Two Roses (naïve/believe/Naxos). Speltid: 62´32.
Avishai Cohen (sång, akustisk och elektrisk bas, minimoog synthesizer), Elchin Shirinov (piano), Mark Guiliana (trummor), Gothenburg Symphony Orchestra, Alexander Hanson (dirigent)
Betyg:
Release: 16 april 2021
–
Jazz och pop transformerat till symfoniorkester är en problematisk genre. Jag vet faktiskt inte om jag hört något riktigt lyckat resultat. För fem år sedan kom till exempel albumet E.S.T. Symphony där Stockholmfilharmonikerna engagerats för att spela musik som skapats av Esbjörn Svensson Trio. Även om man gjorde det bra kvarstod frågan vad poängen var eftersom det ju i alla fall var sämre än originalen. Men kanske kan Avishai Cohen Trio och Göteborgssymfonikerna få mig på andra tankar med albumet Two Roses som släpps idag? Svaret är dessvärre nej.
Avishai Cohen, och vi talar om basisten och inte trumpetaren, hämtar sin inspiration från en rad områden och traditioner, renodlad jazz och israelisk populärmusik, musik med rötter i Nordafrika, Mellanöstern och Ryssland. Här finns flera fina melodier, men jag kan inte höra att symfoniorkestern tillför något, tvärtom. Arrangemangen innebär att man blåser upp melodier som inte är anpassade till det symfoniska formatet vilket resulterar i att musiken banaliseras och blir mer utslätad än den är – ibland lite pompös, ibland lite smörig. Och när sedan trummor adderas till orkestern kan vi hamna farligt nära Waldo de los Rios. Men visst, en del kan nog fungera som habil filmmusik.
Bäst blir det när orkestern tystnar och trion spelar på egen hand. Då händer det något och man upptäcker de musikaliska kvaliteter som de ”symfoniska” arrangemangen gör sitt bästa för att dölja.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.
PS. Two Roses släpps även som en dubbel-vinyl och då får man två extra nummer.