CD: Bachs violinkonserter med Alina Ibragimova
Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor onsdag, mars 30th, 2016Johann Sebastian Bach:.Violin Concertos BWV 1041, 1042, 1052, 1055, 1056 (Harmonia mundi/Naxos). Speltid: 69’02.
Alina Ibragimova (violin), Arcangelo, Jonathan Cohen (cembalo och dirigent)
Betyg:
–
Om en skiva har titeln ”Bachs violinkonserter” är det inte självklart vad man kan förvänta sig – förutom två verk, nämligen de som i Johann Sebastian Bachs verkförteckning (BWV) bär numren 1041 och 1042. Men sedan kan man fylla på med lite olika saker, t.ex. konserten för två violiner och orkester eller konserten för oboe, violin och orkester eller diverse konserter som annars figurerar som cembalokonserter. Det sista är inte så konstigt; under barocken bytte man gärna ut solostämman vid behov.
Här har vi nu en skiva betitlad just Bach, Violin Concertos. Solist är Alina Ibragimova, en av alla dessa sanslöst begåvade yngre kvinnliga violinister som vi kan glädjas åt idag. Förutom de självklara konserterna BWV 1041 och 1042 spelar hon 1052, 1055 och 1056. Och visst fungerar de utmärkt med en fiol i stället för ett klaverinstrument. Urvalet är i stort sett detsamma som på Rachel Podgers hyllade inspelning (Channel Classics), låt vara att vi där får klara oss utan BWV 1052. Bland ”tidstrogna” tolkningar är för övrigt också Viktoria Mullovas inspelningar värda att nämna (speciellt hennes senaste på Onyx).
Men hur bra Podger och Mullova än är så heter min favorit från och med nu Ibragimova. Hennes vackra ton och lediga och rikt varierade spel får musiken att andas och leva. Och så har hon ett helt underbart gäng vid sin sida, nämligen ensemblen Arcangelo som under sin grundare Jonathan Cohen backar upp och går i dialog med solisten på ett härligt sätt. Dessutom är det ett riktigt lyckokast att låta lutenisten Thomas Dunford få en framträdande plats. Hans inpass och kommentarer bidrar i hög grad till den omväxlande klangbilden.
Så tro mig: Bach is still alive and kicking!
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.