Obehaglig kärnfamilj
Kulturbloggen fredag, februari 14th, 2014Nakenfamiljen är en blickstörande och vagt obehaglig skulptur av den amerikanske skulptören Charles Ray. Han har döpt den till Family Romance och finns att bese på MoMA, The Museum of Modern Art New York.
Sedd framifrån är den könsmarkerad med pubisbehåring och allt på de vuxna. Till skillnad från skyltdockor med sin tomma skrev. De vuxna och barnen är precis lika långa. Ett väl avvägt attentat mot vårt vaneseende. Syncentrum får inte riktigt ihop det. Kanske är det så att detta fördröjande störmoment gör att skulpturen omtolkas: Vi ser plötsligt människan mer som ett däggdjur bland andra. Ett sorts förfrämligande.
Sedd bakifrån vidgas blicken lätt till att innefatta också museivakten och de andra konstverken. Och en reflexion glider blixtsnabbt genom mitt medvetande och hinner lämna ett meddelande innan den försvinner i mitt kulturella vanetänkandes labyrinter: Vilken förunderlig installation är inte MoMA. Är museer sofistikerade ”massgravar” för kulturella artefakter? Och därmed kulturstämplade och ofarliga investeringsobjekt – både som finkulturellt kapital i sällskapslivet och realkapital på konstmarknaden?