CD: La notte med Ketil Bjørnstad
Recension, Skivhyllan, Skivor lördag, maj 25th, 2013Ketil Bjørnstad: La notte (ECM/Naxos). Speltid: 54’52.
Ketil Bjørnstad (piano), Andy Sheppard (tenor- och sopransaxofon), Anja Lechner (violoncell), Eivind Aarset (gitarr, elektronik), Arild Andersen (kontrabas) och Marilyn Mazur (slagverk, trummor)
Betyg:
–
Man kan sannerligen inte klaga på laguppställningen när Ketil Bjørnstad ger sig natten i våld. Detta är en sextett med idel lysande stjärnor.
La Notte utgår från Michelangelo Antonionis film med samma namn från 1961 med Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau och Minica Vitti. För filmmusiken svarade jazzpianisten och kompositören Giorgio Gaslini. Men det är inte Gaslinis musik som spelas på detta album utan nyskriven av Bjørnstad själv. Han talar om ”den långsamma, rytmiska auktoriteten” i Antonionis filmer som en inspirationskälla. Genom att blanda det visuella intrycket – bilderna, atmosfären – med egna stämningar och minnen skapar han vad han träffande kallar ”soundtracket till en inre film”.
Det har blivit mycket romantisk musik, melodiskt flödande och med ofta enkla anslående visartade melodier. Och jo, nog klingar det en hel del av italienskt vemod sådant vi känner det från filmens värld. Inte minst Anja Lechners cello skapar stämning och sätter klangbilden tillsammans med Arild Andersens bas och Ketil Bjørnstads piano. Men när det efter att tag hotar att nästan bli lite väl vackert slår man in på nya vägar. Tempot höjs, Eivind Aarset låter gitarrackorden breda ut vingarna och flyga mot skyn medan Andy Sheppards saxofon morskar till sig och Marilyn Mazurs trumspel blir starkt rytmiskt. Ändå förloras inte grundstämningen – och efter ett tag återvänder också musiken till den stillsamma melankolin. Det är oerhört snyggt och vackert.
När Ketil Bjørnstad lämnar den mer renodlade kammarjazzen, vilket han ofta gör i sina olika projekt, riskerar han att antingen bli alltför banal eller alltför pretentiös och pompös. Men här har han hittat en fungerande balans – och med musiker som dessa ska det mycket till för att misslyckas.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.