Utställning: HEY! Modern Art & Pop Culture – Part II
Fokus, Recension, Utställningar onsdag, april 24th, 2013HEY! Modern Art & Pop Culture – Part II
La Halle Saint Pierre
Paris
25 januari – 23 augusti
—
Vid foten av Montmartrekullen ligger La Halle Saint Pierre. Den stiliga byggnaden är ungefär 150 år gammal och hyste från början en marknad. Sedan 1986 huserar La Halle Saint Pierre- muséet här. Utställningen HEY! Modern Art & Pop Culture – Part II som pågått sedan den 25 januari är ett samarbete mellan La Halle Saint Pierre och tidningen HEY! Modern Art & Pop Culture. Bägge företräder ”alternativ konst”, däribland särlingskonst, naivistisk konst, primitivistisk konst, outsider-konst, popkonst och underground-konst.
Vad som egentligen för verken på utställningen HEY! Modern Art & Pop Culture – Part II samman och skiljer dem från annan samtida och/eller modern konst är lätt dunkelt. Särlingskonst är det strängt taget inte. Av de konstnärer jag läser lite mer om har ingen särlings-status. De har oftast gått konstutbildningar och känner till och är del i kulturlivet. Inte heller kan alltsammans ingå i kategorin underground-konst. Några av konstnärerna och verken är berömda över hela världen, till exempel HR Gigers design av skräckkaraktären Alien.
Verken får alltså samlas under den lösa beteckningen ”alternativt”. Här finns inslag av graffiti, tatuering, affischdesign, porslinsmålning och serietidningsteckning men också oljemåleri, foto och installation. Den första utställningshallen är mörk och kuslig. Sextioen konstnärer från fjorton länder finns med. Även om verken självfallet är mycket olika så är det bisarra och morbida är ett ständigt återkommande tema. Mycket våld och mycket sex. Allra helst i kombination. Död och skräck samt religion dyker också ofta upp. En hel del är vämjeligt och obehagligt. Vissa saker har man en känsla av att man sett förr. Annat känns helt nytt och ogjort. Utställningen pågår till den 23 augusti och har man en relativt stark mage och några timmar över i Paris är den väl värd ett besök.
—
Tove Ekström, Paris