Konst och moral: Askans akvareller i Lund
Debatt torsdag, december 6th, 2012Inlägg 1589 på www.vilks.net
Carl Michael von Hausswolff (1.458) har väckt uppmärksamhet med sina akvareller målade av aska som han hämtat från en krematorieugn från ett koncentrationsläger. På Publicistklubben härom sistone diskuterades Dan Jönssons bok om hur den medialt gångbara konsten tar över konstscenen. Det ligger naturligtvis en sådan potential i Hausswolffs utställning och den har väckt en del reaktioner. Salomon Schulman (SDS) tycker att det är vämjeligt. Och andra menar (SDS) att det är att banalisera Förintelsen.
Man kan fråga sig vad ett sådant projekt skall tjäna till. Ställer man en sådan fråga kräver man för mycket av konsten och konstnären. I den, med tiden rätt hopplösa, diskussion jag har fört med Peter Ekström om moral och konst, har jag hävdat att det är konstvärlden som reglerar konstens moral, dvs. hur det uppfattas. Några tyngre namn i konstvärlden har ännu inte kommenterat saken och stannar det vid det är det också ett svar. Världen utanför konstvärlden är något mer intresserad och även här faller den moraliska domen genom en eventuell konsensus. Hausswolff vägrar ge någon intervju men han förklarar sig på galleriets (MBG) hemsida:
”När jag så betraktade bilderna så ’talade’ dom till mig; figurer visade sig … som om askan innehåll energier eller minnen eller “själar” från människor … människor torterade, plågade och mördade av andra människor i ett av 1900-talets mest hänsynslösa krig.”
Det hjälper liksom inte, det är självklart att även denna förklaring blir föremål för moralisk granskning. Förintelsen är ett infekterat område och det är inte lätt att skapa någon diskussion om saken. Säkert är det inte heller konstnärens avsikt. Det han berättar i sin text hör samman med den romantiske konstnärens poetiska världsbild. Frågan är om han verkligen tror att särskilt många andra kommer att finna fram till några själar från plågade människor. Hausswolff är inte den ende som har prövat Förintelsen. Ett starkt uppmärksammat projekt var Santiago Sierras förvandling av en tidigare synagoga i närheten av Köln till en gaskammare (2006). Den stängdes efter protester efter två dagar. Kritiken var att han banaliserade Förintelsen. Sierra försvarades med att han ansåg att man redan hade banaliserat Förintelsen och att det var just detta hans verk handlade om. Men det hjälpte inte.
—
Lars Vilks
Utställningen med Carl Michael von Hausswolffs askmålningar har nu stängts i förtid. Konstnären är anmäld för brott mot griftefriden enligt Sveriges Radio.