CD: Stråkkvartetter av Ravel och Debussy
Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor måndag, oktober 29th, 2012Claude Debussy /Maurice Ravel: Quatuor (La dolce volta/Harmonia mundi/Naxos). Speltid: 52´29.
Quatuor Talich
Betyg:
–
Av alla stråkkvartetter hör Maurice Ravels till dem jag älskar mest. Det räcker att höra den helt underbara inledningen för att bli helt betagen och sitta med ett sommarleende på läpparna. Claude Debussys kvartett är inte mycket sämre den – och eftersom de bara skrev en var brukar de sammanföras på skiva. Det gäller även här där tjeckiska Talichkvartetten står för fiolerna och violan och cellon på ett för mig nytt skivmärke med det lite vitsiga namnet La dolce volta och med en vespa som logga. Låt mig genast säga att det är en mycket snygg produkt med ett roligt omslag – en charmig leksakstax som inte oväntat tillhört Ravel – och ett läsvärt texthäfte.
De här två kvartetterna (plus en av Henri Dutilleux) kom för bara två år sedan i en suveränt bra inspelning med Arcanto Quartett (Harmonia mundi) som rent av framgångsrikt kunde utmana den gamla klassiska med Quartetto Italiano (Philips). Så har nykomlingen något att komma med? Absolut.
Arcantokvartetten svarar för det mest subtila spelet och Italienska kvartetten för det mest musikantiska medan Talichkvartetten befinner sig någonstans mitt emellan med dragning åt italienarna. Hos samtliga finns både värme och fräschör, väl avvägda tempi och en lugn andning som bryts av skarp attack där så krävs – utan att någon går till överdrift.
Philipsinspelningen är från 1965, men även om ljudet är förvånansvärt bra kan det naturligtvis inte fullt ut mäta sig med de senare utgåvorna. Den mest påtagliga skillnaden är annars den extra attraktion som Harmonia mundi-skivan erbjuder i form av Dutilleux’ kvartett – som dessutom är väl värd att ha. Väljer ni Arcantokvartetten kommer ni alltså inte att bli besvikna. Men inte vill man vara utan Talichkvartetten … De spelar ju Ravel något så rent gudomligt ljuvligt!
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion