CD: Cello med Herman och Benjamin Koppel
Recension, Skivor fredag, december 9th, 2011Herman D. Koppel & Benjamin Koppel: Works for Cello and Piano (Dacapo/Naxos). Speltid: 58‘31
Morten Zeuthen (cello) och Amalie Malling (piano)
–
Den här skivan blev verkligen en glad överraskning. Koppel är något av en tonsättardynasti i Danmark med Herman (1908–1998), Anders (f. 1947) och Benjamin (f. 1974). Där farfar Herman höll sig inom den klassiska domänen har sonen Anders och sonsonen Benjamin rört sig friare mellan genrerna. Anders är t.ex. känd som grundare av rockgruppen Savage Rose men har även skrivit filmmusik och baletter medan Benjamin förenar jazz och konstmusik, bl.a. i sin grupp Mad Cows Sing.
Men här är det Herman som står i centrum med tre verk för cello och piano: Ternio (1951), Sonate for Cello og Klavier (1956)och Introduktion, Tema med Variationer og Epilog (1971). Och när man hör dessa verk blir man inte så förvånad över att sonen gick in i rockbranschen. Steget framstår inte som anmärkningsvärt långt. Det är nämligen rejält tryck i Herman D. Koppels musik! Jag hade ärligt talat inte trott att den här skivan skulle vara så häftig som den är. Tänk så fel man kan ha. Dessutom spelas här med all önskvärd kraft och rytmisk energi av Morten Zeuthen (cello) och Amalie Malling (piano).
Skivan avslutas med Benjamin Koppels Professor Herman’s Cellistic Imaginarium (2010) som är ett slags hyllning till farfadern och utgår från dennes Introduktion. Men Benjamin är, i alla fall i detta stycke, stillsammare och mer reflekterande än sin farfar – och ärligt talat inte riktigt lika rolig att höra. Men som helhet är detta en kammarmusikalisk höjdare.
________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.