Roman: Turkish delight: med smak för döden
Skönlitteratur måndag, maj 30th, 2011Turkish delight: med smak för döden
Niclas Ericsson
Norstedts 2011 331 s.
Har redan utkommit
Turkish delight är den andra och fristående boken av författaren Niclas Ericsson. Den handlar om Patrik Anderson, reporter på KvällsKuriren, som efter ett nödrop från sin gode vän Okan Can – som kanske är mer än en vän, när allt kommer omkring – reser till Istanbul för att leta efter en försvunnen person. Väl där möts han av förvirrande fakta och omtumlande upplevelser, som leder honom längre och längre in i en skuggvärld där ingenting är enbart svart eller vitt.
Boken är skriven med nerv, vilket driver handlingen framåt och målar upp en bild av ett annat Istanbul än den vi är vana med; här är det bakgatorna, gaybarerna, de homosexuellas och transpersonernas verklighet, långt ifrån den gängse turistbilden, som gäller. De gränsöverskridande människorna finns överallt, och utnyttjas av alla, samtidigt som de inte accepteras i den machokultur som råder. Det får dem att befinna sig lägst på skalan vad gäller människovärde. Drogerna, fattigdomen och utsattheten vilar tungt över tillvaron, och alla ligger med alla i syfte att få fördelar av det. Det är svårt att veta vem som är vän eller fiende, för alla har sin egen agenda, och som svensk får Patrik allt svårare att skilja på vem han kan lita på.
Det är en skrämmande bild som målas upp. Jag kan inte tänka mig något annat än att författaren känner till kulturen, eftersom det är beskrivet med stark närvaro och verklighetskänsla. Det är bokens klara fördelar; intensiteten och inlevelsen. Den gör dock att jag stundtals tycker att det blir för mycket, och jag ryggar i min trygga vardagsrumsläsning, men det säger kanske mer om mig än om boken. Spännande är det i alla fall, även om det ibland går överstyr och blir för fantasifullt – eller inte. Vad vet jag? Kanske är tillvaron för människorna som befinner sig i den här delen av verkligheten precis så våldsam och utstuderat utsatt som den beskrivs? Boken är förstås fiktion, men författaren skriver i sitt förord att han hämtat inspiration från den verkliga staden, genom händelser, miljöer och personer.
Ett genomgående tema är motsatser och den mångfald och spänning som de skapar: mellan Öst och Väst, mellan vad det innebär att vara kvinna eller man, mellan hetero- och homosexualitet, olika religioner och deras kulturer, fattigdom och överflöd och trygghet eller gränsöverskridande. Motsatserna fördjupar handlingen och gör boken till något mer än enbart en thriller, vilket fångar mig än mer i min läsning.
Agneta Hagerud är litteraturvetare och lärare.