Svensksaga möblerad med myter och musik
Kulturpoden onsdag, mars 9th, 2011Smakprov: [audio:http://www.kulturdelen.com/wp-content/uploads/2011/03/smakprov-ingvar.mp3|titles=Smakprov Ingvar]
Sara Giese: [audio:http://www.kulturdelen.com/wp-content/uploads/2011/03/sara-giese.mp3|titles=Sara Giese]
Christer Christensson: [audio:http://www.kulturdelen.com/wp-content/uploads/2011/03/Christer-Christensson.mp3|titles=Christer Christensson]
Maria Johansson: [audio:http://www.kulturdelen.com/wp-content/uploads/2011/03/maria-johansson.mp3|titles=Maria Johansson]
– Det var ett erbjudande som jag fick från teaterchefen Måns Lagerlöf som jag inte kunde tacka nej till.
Det sa regissören Sara Giese vid måndagens pressvisning av Klas Abrahmssons och Erik Gedeons ”Ingvar! – En musikalisk möbelsaga” som har premiär lördagen 12 mars. Det är första gången hon sätter upp en föreställning i Örebro.
”Ingvar!” är något att bita i också för en regissör som satt upp ”Hedda Gabler”, ”Fröken Julie” och ”Bitterfittan”. Ett verk som inte lätt och nätt låter sig inordnas i någon genre. En opera, en musikal, ett stycke musikteater, ett körverk… Etiketteringen vacklar. Alla verkar dock överens om att ”Ingvar!” är genomkomponerat. Fullt av religiös symbolik och tongångar från en omfångsrik klangbotten av svensk musik. Och med influenser från ”Jesus Christ Superstar”. Och så Bach ….
Kapellmästare Christer Christensson som sekunderas av violinisten och riksspelmannen Kersti Johansson ger sin syn på den musikaliska mixen i Kulturdelens podintervju. Själv spelar han tramporgel. Sångerskan och skådespelerskan Maria Johansson finner också Jan Johansson i musiken.
– ”Ingvar!” handlar om nio börsmäklare med bibliskt klingande namn som efter en börskrasch tillsammans berättar myten om Ingvar. Det vill säga Ingvar Kamprad. Den gode svenske folkhemskapitalisten försedd med småländsk klurighets- och snålstämpel som SVT:s ”Uppdrag granskning” nyligen gjorde sitt bästa för att demaskera. Försöket har splittrat den svenska opinionen En del är förbannade på ”Uppdrag granskning”, andra tycker att det var bra att vi fick se att Kamprad är av samma skrot och korn som alla andra giriga, skattesmitande kapitalister.
Det är bara att tacka och ta emot för Länsteatern eftersom intresset för Kamprad-gestalten står på topp. Sara Giese säger i podintervjun att karaktären Ingvar framstår som en god kapitalist men att varken pjäsen eller ensemblen tar ställning till sakfrågan. Hon finner också en sort satir och en ritualiserad lek med svenskhet. Men det är också ett lättsamt och underhållande stycke med samtid i blick och allvar i botten. .
”Ingvar!” är ursprungligen ett beställningsverk för Das Schauspielhaus i Hamburg med urpremiär 2009. Den hade Sverigepremiär förra året i Malmö.
Ingvar! – En musikalisk möbelsaga
av Klas Abrahamsson och Erik Gedeon
Regi: Sara Giese
Scenografi och kostym: Daniel Åkerström-Steen
Koreografi: Tove Sahlin
Projektioner och videografik: David Giese
Kapellmästare: Christer Christensson
Sång- och körinstudering: Maria Johansson
Ljusdesign: Ronny Andersson
Ensemblen:: Veronica Björnstrand, Christer Christensson, Niclas Ekholm, Peter Jansson, Anders Hambraeus, Kersti Johansson, Maria Johansson, Linus Lindman och Mia Ray.
Spelas: 12 mars till 29 april på Örebro teater.